L’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), a través del Servei de Desenvolupament Empresarial (SDE) i de l’Àrea de Públics, organitza la V edició de la Jornada de Màrqueting Cultural Engagement. La captació i el compromís amb els públics de la cultura, que té com a objectius a) entendre el públic com a element essencial del projecte cultural, b) conèixer el nostre públic, com és i què espera de nosaltres, c) aconseguir el compromís desitjat amb el públic i d) compartir coneixement i casos de bones pràctiques internacionals i nacionals.
I ho fem donant veu a quatre experts, tres internacionals i un nacional, que posen el públic al centre de l’estratègia dels projectes culturals. Un estudi sobre el comportament dels públics culturals realitzat a Anglaterra, que és un model de referència en segmentació rigorosa i qualitativa; el benefici social d’un projecte polític cultural potent que engloba diversos països de Sud-Amèrica; les iniciatives i accions del sud de Suècia que afavoreixen els hàbits culturals dels ciutadans; i el tractament del públic com a ens particulars i no com a massa, posicionament del festival Cruïlla, són el punt de partida des d’on sortiran cadascuna de les quatre ponències.
Sessió adreçada aprofessionals del sector cultural i creatiu de les arts escèniques, arts visuals, llibre, música i cinema Col·lectius com ara gestors culturals, responsables de màrqueting o comunicació, o públics d’empreses, equipaments, festivals i institucions culturals, així com artistes de qualsevol dels àmbits esmentats.
Programa
Dijous 7 de novembre
09.00 – 09.20 h
|
|
Registre i Inscripcions
|
09.20 - 09.30 h
|
|
Presentació jornada a càrrec de Miquel Curanta, director de l’Institut Català de les Empreses Culturals
|
09.30 - 10.20 h
|
|
Culture Segments: comprendre per què els públics participen | Andrew McIntyre Si volem fer créixer els públics i incrementar-ne la participació, primer hem de comprendre com participen i per què. A més, ho hem de saber tant per als que ja són visitants com per als que no ho són. Només la demografia tradicional i les dades conductuals ens poden portar tan lluny. Culture Segments, el principal sistema internacional de segmentació dels públics culturals, es basa en les creences i els valors arrelats de la gent. Ens pot ajudar a crear relacions profundes i duradores amb els públics. |
10.20 - 11.10 h
|
|
Creació de públics per a les arts en viu: com establir relacions i donar rellevància a l’art | Gitte Gronfeld Wille Aquesta presentació se centra en la manera en què el govern regional del sud de Suècia treballa amb polítiques per captar públics nous, i s’hi exposen els millors exemples del sector cultural. |
11.10 - 11.40 h |
|
Pausa |
11.40 - 12.30 h
|
|
Models de desenvolupament a Sud-Amèrica | Javier Ibacache A l’Amèrica Llatina es constata, a partir del 2010, la revisió d’estratègies en institucions culturals tradicionals, el sorgiment de programes independents i àrees enfocades al desenvolupament d’audiències, la formació de públics i la mediació artística, i la posada en marxa d’iniciatives que han acompanyat l’obertura de nous equipaments de gran escala, al costat d’estudis i publicacions que compilen aquestes experiències. La ponència “Models de desenvolupament de públics a Sud-amèrica” revisarà quatre casos corresponents a diferents contextos —el Gran Teatre Nacional de Lima (Perú), el Teatre Solís de Montevideo (Uruguai), el Teatre Nacional Cervantes de Buenos Aires (Argentina) i el Teatre Municipal d’Ovalle (Xile)— i abordarà la matriu anomenada Sistema de Desenvolupament de Públics, que busca orientar la reflexió estratègica de projectes i organitzacions enfocades en els públics.
|
12.30 - 13.20 h
|
|
Big data i business intelligence al servei de l’experiència | Jordi Herreruela Actualment la indústria musical està immersa en una profunda transformació i el públic s’està convertint en el valor principal. Al Festival Cruïlla hem desplaçat la mirada cap a l’usuari, tot situant-lo al centre del nostre negoci. La capacitat de gestionar un públic, de conèixer-lo, d’escoltar-lo, d’entendre’l, de poder prescriure, s’ha convertit en un dels reptes principals de la indústria de la música en directe i dels esdeveniments experiencials de tota mena. Des de Cruïlla treballem el públic de manera segmentada, individualitzada, i això implica dissenyar una tecnologia pròpia que ens permeti obtenir dades rellevants que ens facin mantenir una comunicació fluïda amb els nostres usuaris i millorar-ne, així, l’experiència.
|
13.20 – 14.30 h |
|
Taula Rodona, moderada per Anna Pérez-Pagès |
Ponents
|
|
Andrew McIntyre Fundadors, entre altres, de l’agència d’orientació estratègica Morris Hargreaves McIntyre (MHM), que ha rebut diversos guardons. MHM és coneguda per treballar amb els museus, les galeries i les organitzacions culturals i de gestió del patrimoni més avantguardistes tant del Regne Unit com d’arreu del món per ajudar-los a guiar-se per la visió i centrar-se en el públic. El seu treball contribueix a crear unes relacions humanes genuïnes, profundes, riques, profitoses i íntimes. L’equip de l’Andreu va dissenyar Culture Segments, el primer sistema de segmentació basat en creences i valors culturals arrelats, que ara s’aplica a quinze països i s’està convertint ràpidament en l’estàndard del sector per a la segmentació dels museus.
|
|
|
Gitte Gronfeld Wille Cap del Departament de Cultura de la regió d’Escània, al sud de Suècia. Treballa, amb el Departament de Cultura, amb la gestió de la política cultural i les polítiques en el context del desenvolupament regional, cosa que es tradueix en la creació d’una estructura de suport sostenible per a les arts i les indústries creatives. Aquest treball es basa en una ambiciosa estratègia regional per a la cultura. Ha treballat en el sector cultural des del 1994, com a agent cultural i també com a productora/coordinadora de festivals culturals a Dinamarca. A més, té el Màster en Dramatúrgia per a les Arts Escèniques de la Universitat D’Aarhus (Dinamarca). Treballa a Suècia des del 2012 |
|
|
Javier Ibacache Crític i programador d’arts escèniques. Gestor cultural especialitzat en projectes de desenvolupament de públics. Periodista i llicenciat en Comunicació Social per la Universitat de Xile. Va ser impulsor del programa Escola d’Espectadors a Xile (2006-2011) i director de programació i audiències del Centre Gabriela Mistral (GAM; 2010-2016). És docent de postgrau en programes de gestió cultural i formació de públics. Des del 2018 és cap de la Unitat de Programació i Públics del Ministeri de les Cultures, les Arts i el Patrimoni, de Xile. A més, és director de l’edició per a Llatinoamèrica de la revista Conectando Audiencias i productor executiu del programa Ciencias + Artes + Audiencias.
|
|
|
Jordi Herreruela Director del Festival Cruïlla Barcelona. Anteriorment va ser director de la Casa de la música de Mataró i coordinador de la xarxa de cases de la música de Catalunya. Va ser soci-fundador de la sala Clap y del sistema de venda d’entrades Code-tickets. A més, és Diplomat en sistemes físics per la UPC i llicenciat en telecomunicacions per la universitat De Montfort, a Leicester (UK).
|
Modera
|
|
Anna Pérez-Pagès Llicenciada en Periodisme i Filologia Anglesa i diplomada en Arts Escèniques. Actualment dirigeix i presenta el magazine cultural “Àrtic” de betevé. Ha estat responsable d'estratègia digital a la productora de continguts online Mipiatxe i ha dirigit tallers de Comunicació Cultural i Xarxes Socials a la Universitat Pompeu Fabra i a la Biennal de Venècia.
|
TALLERS...
El divendres dia 8 de novembre també podreu participar, prèvia inscripció a cada un d'ells, als tallers que impartiran Javier Ibacache i Andrew McIntyre
TALLER 1: Orientacions estratègiques per a l’elaboració d’un pla de públics
Javier Ibacache
Divendres 8 de novembre, de 09.30 a 11.30 h. Taller 1 de pagament. Inscripcions aquí: 15€
El desenvolupament de públics s’ha convertit en un dels eixos principals en la gestió d’organitzacions culturals. Les estratègies i les accions busquen implicar les persones amb la tasca artística, formar comunitats al voltant de les propostes programàtiques i donar rellevància a la funció dels espais en els seus territoris.
El taller, amb exercicis pràctics dels participants, revisa enfocaments actualitzats i ofereix orientacions estratègiques per a l’elaboració d’un pla a partir del Sistema de Desenvolupament de Públics. Aquest model relaciona les variables del capital cultural i l’interès de les persones, i aborda de manera sinòptica les estratègies que impulsen sovint les organitzacions (creació de públics, formació de públics, ampliació de públics i fidelització de públics), identificant quatre grups amb els quals treballar (públics regulars o habituals, ocasionals, potencials i no públics).
Continguts:
TALLER 2: Ús de Culture Segments per captar públics
Andrew McIntyre
Divendres 8 de novembre, de 12.00 a 14.00 h. Taller 2 de pagament. Inscripcions aquí: 15€ (taller en anglès sense traducció)
En aquesta sessió pràctica, l’Andrew compartirà exemples pràctics de com les institucions culturals d’arreu del món fan servir Culture Segments per:
• configurar el seu programa
• millorar la seva comunicació
• aprofundir les seves relacions
Ens fixarem en tot: des de la política artística fins a la publicitat i la redacció creativa.
Taller 2 de pagament.
Inscripcions aquí: 15€ (taller en anglès sense traducció)