Has oblidat la teva clau?
Contacta
Home > Històric agenda > El futur de la cultura digital passa pels NFT?

Històric agenda SDE/

MATERIALS DE L'ACTIVITAT

Anna Campistol
Beatriz Zaragoza i Enric Vallribera
Diego Balan
Maria Rebelo
NFT Prseentació
Pablo Ramírez
Raul López

VÍDEOS DE L'ACTIVITAT

No hi ha cap video disponible en aquests moments.
CREATIVITAT I INNOVACIÓ

SESSIÓ

El futur de la cultura digital passa pels NFT?

16 des 2021 09:00-11:30   EN LÍNIA

L’Institut Català de les Empreses Culturals, a través del Servei de Desenvolupament Empresarial, en col·laboració amb la Direcció General d'Innovació i Cultura Digital del Departament de Cultura i l'APECAT, organitza aquest debat sobre oportunitats i reptes dels NFT per als continguts culturals.

 

NFT són les sigles de «non fungible token», que podem traduir com a token no fungible o actiu no fungible. Un actiu que és únic i no es pot modificar. I a més, és digital.

 

Els NFT, doncs, són actius digitals únics. Això no vol dir que no es puguin copiar però qui en posseeix l'original té, mitjançant blockchain, un certificat d'autenticitat amb els drets que la seva adquisició porti aparellats.

 

Com funcionen? Com s’aplica la tecnologia blockchain? Què significa “tokenitzar”? Per què serveixen els smart contracts o contractes intel·ligents? Com es relacionen, si és que ho fan, els NFT amb els drets de propietat intel·lectual? Estem parlant d’especulació o són realment una alternativa? Quines noves oportunitats es presenten amb els NFT per als continguts digitals?

 

SI VOLS ASSISTIR-HI PRESENCIALMENT INSCRIU-TE AQUÍ (45 places disponibles per ordre d'inscripció)

 

A causa de la limitació d'aforament de la sala d'actes del Santa Mònica, disposem de 45 places en modalitat presencial que s'adjudicaran per rigorós ordre d'inscripció. En qualsevol cas, també podreu seguir la sessió en línia.

 

Per seguir-nos EN LÍNIA, inscriu-te al botó activat a la part dreta d'aquesta informació.

 

PROGRAMA

 

9.00h - 9.05h. Benvinguda institucional a càrrec de Miquel Curanta, director de l'ICEC

 

9.05h - 9.15h. Introducció del context i oportunitat de la sessió, a càrrec de Veronica Casas, directora general de Blanco y Negro Music i directora de Novicom Marketing Group Spain

 

Breu explicació sobre l’entorn dels NFT i les oportunitats pel que fa al mercat, a partir dels titulars dels continguts de la sessió, i presentació de les persones convidades.

 

9.15h - 9.30h.  Explicació del funcionament dels NFT, a càrrec de Ricard Tomás, director de Màrqueting Digital de Novicom Marketing Group i de Blanco y Negro Music

 

Repàs dels conceptes bàsics relacionats amb els NFT: Què és un NFT? Què és la tecnologia blockchain? Què significa "tokenitzar"? Quin és el procés de creació d’un NFT? Com es crea un NFT? Què són els wallets? Què ha de fer un creador per poder oferir el seu contingut en format NFT? També s’exposaran exemples pràctics en les indústries culturals a manera d’inspiració, en l’àmbit del sector audiovisual, de la música, de les arts visuals, etc.

 

9.30h - 10.30h. Relats des de l’experiència

 

El contingut com a punt de partida. Noves oportunitats per als creadors. Creativitat, valor afegit i audiències 

A càrrec d’Anna Campistol, directora digital a Grupo Planeta | Col·leccions digitals del projecte NFT Planeta Junior

 

S'exposaran les noves oportunitats per als creadors a partir dels projectes pràctics propis i de tercers en què el Grupo Planeta està treballant. En l'exposició analitzarem la creativitat com a valor afegit crític i farem una anàlisi de l’audiència interessada en aquests nous models d’explotació.

 

L’escassetat com a actiu principal. Crowdfunding & tokenització

A càrrec de Diego Balan, cofundador i CEO de Xave, primer metavers de la música

 

Presentació del metavers com a univers on convergeixen la realitat virtual, l’experiència immersiva i els NFT, com a format d’explotació i control. L’escassetat és el cor dels NFT i aquest tret permet valoritzar els actius (oferta versus demanda). Parlarem de models de negoci, de casos pràctics i de crowdfunding des de la "tokenització" d’un NFT. Els NFT també són una eina de cashflow atès que permeten el control en la distribució de la liquiditat des dels wallets. Veurem també exemples altruistes relacionats amb recursos naturals i l’escassetat, la tokenització d’actius i derivats al metavers del gaming.

 

            Canvi de paradigma. Nous players, cadena de valor i tokenomics. Economia vs especulació

A càrrec de Raúl López, responsable dels serveis de transformació del núvol híbrid a a IBM

 

El canvi de paradigma que representa la tecnologia blockchain genera una nova cadena de valor i reposiciona el creador. Veurem quins seran els nous players, el tipus d’empreses que formaran el futur del mercat dels continguts: empreses tecnològiques, gestors de drets, creadors de contingut, agències especialitzades. Quin serà el nou dibuix dels agents que participaran en el mercat dels continguts culturals? Com ha estat el canvi a altres mercats de l’explotació dels NFT? Real estate, energètiques, gran consum: quins paral·lelismes trobem amb el mercat dels continguts? Què podem aprendre de cada model de negoci? Els tokenomics són el model econòmic clau a seguir, perquè afegeix valor a l’actiu cultural.

 

Accés al mercat i models d’explotació dels NFT

A càrrec de Beatriz Zaragoza i Enric Vallribera, creadors de Citizen.NFT

El Citizen.NFT és un cripto-joc ràpid d'estratègia basat en torns al qual es pot jugar amb NFT i que permet col·leccionar, lluitar, pujar de nivell i comercialitzar en l'entorn del joc. Els seus autors ens explicaran què els ha portat a crear un joc en aquest format, com s’han format i quines barreres s’han trobat pel camí.

 

Màrqueting: canalització a mercat, visibilitat i posicionament

A càrrec de Maria Rebelo,cap de curadoria a VisionaryArt.io & NFT Agency

 

Revelarem quines són les decisions que han de prendre els creadors per a la millor canalització a mercat dels seus continguts. Amb la seva complexitat, el negoci dels NFT necessita un coneixement especialitzat sobre l’ecosistema dels NFT per poder aplicar les millors pràctiques i estratègies de màrqueting. Ens plantejarem si és millor crear una plataforma pròpia o publicar-la en un marketplace, o bé com donem visibilitat i posicionament a les nostres creacions.

 

Entorn legal. Smart contracts. Oportunitats i riscos. Governança

A càrrec de Pablo Ramírez, advocat a Cuatrecasas 

 

La publicació de la nova directiva de la Unió Europea i la inclusió dels smart contracts als NFT obre un nou debat: les possibilitats d’aplicar l’explotació de la propietat intel·lectual dels continguts des dels NFT gràcies als smarts contracts. La polèmica salta davant  els avantatges del blockchain que permet la transparència absoluta com a garantia envers la necessitat de les entitats de gestió com a tutelars del contingut. Què passa amb les obres de domini públic? Com mitigarem els riscos al blockchain davant la possibilitat d’intoxicar la xarxa amb informació falsa? Com de segura és la criptografia? Què passa amb els actius depositats a plataformes si desapareix o fa fallida una empresa de la cadena de blockchain?

 

10.30h - 11.20h Debat 

 

Anna Campistol, directora digital a Grupo Planeta | Col·leccions digitals del projecte NFT Planeta Junior

Diego Balan, cofundador i CEO de Xave

Raúl López, responsable dels serveis de transformació del núvol híbrid a IBM

Beatriz Zaragoza i Enric Vallribera, creadors de Citizen.nft

Maria Rebelo, cap de curadoria a VisionaryArt.io & NFT Agency

Pablo Ramirez, advocat a Cuatrecasas 

 

Moderació a càrrec de Veronica Casas

 

11.20h - 11.30h. Conclusions

 

            Oportunitats i reptesa càrrec de Veronica Casas.

 

 

 

 

PERFILS DE LES PERSONES CONVIDADES

 

Ricard Tomás

Llicenciat en Comunicació Audiovisual a la URL, ha treballat més de 15 anys en les indústries de l'entreteniment en empreses com Mediapro, RTVE, TV3, Believe Digital o Blanco y Negro Music. Des de la creació de continguts fins a la gestió de drets i el màrqueting digital, ha treballat impulsant noves oportunitats de negoci, establint aliances a llarg termini i formant part del procés de presa de decisions empresarials. Ha format part d'equips internacionals i multidisciplinaris, tant en entorns B2B com B2C.

Anna Campistol

Graduada en Comunicació Audiovisual per la Universitat Autònoma de Barcelona i en Direcció de Màrqueting i Vendes per l’escola de negocis EAE. Té cinc anys d’experiència a Planeta Junior, la divisió d’entreteniment de Grupo Planeta, i està especialitzada en la creació d’estratègies digitals per a les marques de l’empresa, concretament en l’explotació de contingut a través de plataformes de vídeo online i en el desenvolupament de producte digital tipus apps, videojocs i experiències interactives.

Diego Balan

Actualment és CEO de Xave.Market i Xave.World Metaverse. També és director general i cofundador d'Accesshoy i TicketHoy.live, amb operacions a Europa, Amèrica del Nord i del Sud i  és assessor de múltiples startups basades en blockchain. És mentor a l'Institut Tecnològic de Blockchain i té un alt expertise com a desenvolupador de negocis amb un enfocament en la nova generació d'ingressos.

 

Raúl López

Raúl López és un professional de les tecnologies de la informació amb més de vint anys d'experiència. Ha desenvolupat la seva carrera professional a multinacionals del sector de la consultoria i les noves tecnologies, passant per diferents posicions, tant tècniques com de gestió empresarial. Actualment exerceix com a Associate Partner a IBM Globas Services, realitzant tasques de consultoria tecnològica per a grans empreses. Té formació en enginyeria de sistemes, desenvolupament i bases de dades per Microsoft. Compta amb estudis universitaris en Administració i Direcció d'empreses i un Executive MBA a EAE Business School. També compta amb un postgrau en gestió de productes a EADA Business School, així com un postgrau executiu al MIT de Boston a Plataformes Digitals, un postgrau a la Kellogg Business School of Management a Intel·ligència Artificial, un postgrau executiu a Intel·ligència Artificial aplicada als negocis a ESADE, i un postgrau executiu a Blockchain tecnologies també pel MIT.

Beatriz Zaragoza

Emprenedora i UX researcher. Primerament, com a Enginyera de Camins, dissenyava ciutats i infraestructures des de la sostenibilitat i la innovació, fins que es va enamorar del món digital. En els darrers anys, s’ha  dedicat a detectar oportunitats en productes i serveis digitals, a millorar l'experiència d'usuari com a UX researcher des de l'emprenedoria i la consultoria, i a coliderar i idear un projecte propi de gaming mitjançant NFT.

 

Enric Vallribera

Enginyer de programari, dissenyador i emprenedor. Com a apassionat de la tecnologia, la programació i el disseny (des de la il·lustració fins a l'UI), posa el cor a tot el que fa. Li agrada crear, dissenyar coses noves i ensenyar als altres, cosa que l'ha portat a coliderar Citizen NFT Game, un projecte molt personal que ha ideat, programat i dissenyat.

 

 

Maria Rebelo

Graduada en Màrqueting i Publicitat a Lisboa, Portugal, i en Relacions Públiques  a la UIC, Barcelona, també ha cursat un diploma en Arts al MOMA Museum, i és facilitadora de tallers i graus a Lisboa, Portugal. Els seus estudis es complementen amb altres formacions a Solidity, Ethereum2.0, Blockchain Business i Blockchain Technologies, per Ivan on Tech.

 

 

Pablo Ramírez

Pablo Ramírez és advocat al departament de propietat intel·lectual, industrial i noves tecnologies de Cuatrecasas, i professor associat de Dret Civil a la Universitat Pompeu Fabra. És especialista en drets d’autor, drets connexes, drets de propietat industrial i d’imatge. Presta assessorament recurrent a clients que pertanyen al món de l’art, les indústries culturals i les noves tecnologies, entre d’altres. És membre de l’Asociación Literaria y Artística para la Defensa del Derecho de Autor.

 

 

 

MODERACIÓ

 

Veronica Casas

Diplomada en Administració i Gestió d'Empreses, màster en Marketing Financer ESADE i postgrau en Direcció i Consultoría en Noves Tecnologies i sistemes BIG DATA a la UPC. Grau en Dret a la UOC (en curs). Durant 8 anys ha estat coordinadora de MANGA, a Planeta DeAgostini, Comics Forum. Des de 2000 es dedica al món de l'entreteniment i la indústria musical. És CEO a Blanco y Negro, llicenciatària de Tomorrowland, ID&T i EA Iberia i Latam. També és directora a Novicom Marketing Group, Spain.

 


 

Amb la col·laboració de:

 

 

 

 


Passatge de Banca, 1-3
08002 Barcelona
T +34 93 556 51 99
F +34 93 316 28 43
Crèdits: Programació web  |  Disseny
{text_loading}
Comprovant l'usuari...
Enviant les dades...
Has oblidat la teva clau?