JORNADA
VI Jornada de cultura comunitària i inclusiva. L’avaluació dels projectes i dels processos de creació
30 mai 2023
10:00-13:30
En línia
L'Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), mitjançant el Servei de Desenvolupament Empresarial (SDE) i l'Àrea de Públics, organitza la VI Jornada de Cultura Inclusiva i Art Comunitari.
Enguany sota el títol Cultura Comunitària i Inclusiva. L'avaluació dels projectes i dels processos de creació parem atenció a les motivacions, a la necessitat d’avaluar aquests projectes i de veure com les conclusions es traslladen a la realitat quotidiana. Ens preguntarem per les metodologies i el desenvolupament d'indicadors específics. Per això, coneixerem, de primera mà, la recerca específica portada a terme a Catalunya a l'entorn de la cultura comunitària i les diferents experiències que l’han posat en pràctica, com també la incidència de l'avaluació sobre els processos, els grups i les organitzacions.
Per abordar aquest tema, comptem amb Nicolás Barbieri, especialitzat en drets culturals i desigualtats entorn de la cultura, i amb la xarxa catalana d'art comunitari, Artibarri, qui ha dut a terme la recerca Repensar els indicadors de les arts comunitàries /cultura comunitària. Coneixerem de prop casos d’arreu del territori on dissenyen indicadors i processos avaluadors, com ara l’Ateneu Popular 9 Barris (Barcelona), CobosMika (Palamós) i Associació ConArte Internacional (Pals).
La sessió serà conduïda i moderada per Eva García, experta en creació artística comunitària i processos de creació artística col·laborativa.
Durant la jornada es presentarà l'informe Cultura inclusiva. Accés, participació i sensibilització, publicat amb motiu d'aquesta jornada i que actualitza el de 2016.
Objectius
-
Analitzar els propòsits d'avaluar des de pràctiques concretes i contextualitzades.
-
Dialogar pel que fa a la incidència de l'avaluació sobre els projectes i els diferents agents involucrats: equips, persones, organitzacions, institucions...
-
Diferenciar objectius i aplicacions de l'avaluació des del seguiment fins a la valoració d'impacte.
-
Abordar l'anomenada necessitat de la creació d'indicadors específics, àrees i característiques.
Sessió adreçada a professionals del sector cultural i creatiu, així com a professionals del sector social i educatiu implicats en el desenvolupament i la riquesa dels projectes artístics de caràcter inclusiu o comunitari, que hi estiguin interessats o que tinguin curiositat per conèixer-ne les especificitats.
PROGRAMA
10:00-10:05 h |
Benvinguda institucional, a càrrec d'Edgar Garcia Casellas, director de l'ICEC |
10:05-10:10 h
|
Presentació de la jornada a càrrec d'Eva García, experta en creació artística comunitària i processos de creació artística col·laborativa |
10:10-10:55 h
|
Cultura i equitat: un compromís públic i comunitari, a càrrec de Nicolas Barbieri, professor de la Universitat Oberta de Catalunya |
10:55-11:05 h
|
Presentació de l'informe actualitzat Cultura inclusiva. Accés, participació i sensibilització, a càrrec de Sílvia Duran, directora de l'Àrea de Públics de l'ICEC
|
11:05-11:10 h |
Preguntes |
11:10-11:55 h
|
Recerca sobre indicadors d’avaluació, a càrrec de Joel Álvarez i Javier Rodrigo d'Artibarri, xarxa catalana d’art comunitari |
11:55-12:00 h |
Preguntes |
12:00-12:10 h |
Pausa |
12:10-13:20 h
|
Aproximació a metodologies, indicadors i impactes de l’avaluació a través d'experiències de projectes
-
Guille Vidal-Ribas, Ateneu Popular 9 Barris (Barcelona)
-
Olga Cobos, CobosMika (Palamós)
-
Mireia Canals, Associació ConArte Internacional (Pals)
|
13:20-13:40 h |
Preguntes i tancament |
PONENTS
.jpg)
|
Nicolás Barbieri
És professor agregat a la Universitat Oberta de Catalunya, en els estudis d’Arts i Humanitats. És professor del màster en Gestió Cultural UOC-UdG. La seva recerca es concentra en l’anàlisi de les polítiques i la gestió de la cultura, amb especial èmfasi en els drets culturals i les desigualtats a l’hora d’exercir aquests drets. Ha contribuït al disseny, desenvolupament i avaluació de polítiques culturals i educatives. És membre de l’equip impulsor de l’enquesta de drets culturals de Barcelona. És autor del blog Ubicarse.
@BarbieriMuttis
|

|
Joel Álvarez Banal
És director i productor d’arts escèniques aplicades. Cofundador de l’entitat Sisme i membre de la junta d’Artibarri, xarxa d’art comunitari de Catalunya, des de 2020. Ha dirigit i acompanyat una vintena d’espectacles de teatre de creació comunitària a sala o en espais públics.
S’ha format en Interpretació i Direcció Teatral a La Casona i Eòlia (Barcelona), Odin Teatret (Dinamarca) i al CELCIT (Argentina). Ha estudiat un màster en Gestió Cultural i un postgrau en Producció d’Espectacles en Viu a la Universitat de Barcelona (UB-IL3).
Des de fa quinze anys acompanya i facilita processos de creació escènica en l’educació formal i no formal. És formador de formadors en teatre social, teatre aplicat i teatre comunitari per a diverses universitats, fundacions i entitats.
@sismecreatiu
|

|
Javier Rodrigo Montero
És coordinador de Transductores, plataforma de mediació cultural, cultura comunitària i recerca aplicada. Transductores porta programes de mediació cultural experimental a equipaments culturals, programes de gestió comunitària com ara el Teatre Arnau Itinerant o processos de cultura comunitària i economia social i solidària (Interfícies, xarxa Cooperasec) . Ha coordinat llibres i recerques sobre gestió comunitària, arts comunitàries i polítiques culturals. És membre d'Artibarri.
@transductores
|

|
Guille Vidal-Ribas Belil
És artista i investigador en arts escèniques. Des de 2020, treballa com a tècnic de recerca en circ social a l’Ateneu Popular 9 Barris (Barcelona), entitat de gestió comunitària amb una dilatada experiència en el circ aplicat com a eina de transformació social. Investiga i posa en marxa accions participatives per implementar la perspectiva de gènere o promoure la inclusió de persones amb diversitat funcional en l’àmbit del circ, entre altres accions.
@ateneu9b
|

|
Olga Cobos
Nascuda a Palamós i graduada amb matrícula d’honor pel Reial Conservatori Professional de Dansa de Madrid. Ha treballat amb reconegudes companyies internacionals, com S.O.A.P. Dance Theatre Frankfurt, sota la direcció de Rui Horta, amb qui va guanyar el primer premi del Concurs Coreogràfic de Bagnolet.
El 1996 va ser convidada com a primera ballarina al Ballet Gulbenkian de Lisboa, on va treballar amb grans coreògrafs. L’any 2000 va formar part de la companyia de Russell Maliphant a Londres i, alhora, va crear amb Peter Mika la seva pròpia companyia, CobosMika Company.
El 2004 es va establir a Palamós, on ha lluitat per introduir la dansa al territori a través de l’educació i diversos projectes amb l’objectiu d’oferir una formació de qualitat descentralitzada per a professionals i, alhora, donar la mateixa oportunitat a les persones que desitgen acostar-se a aquest art com a amateurs, oferint-los la possibilitat de desenvolupar les seves capacitats creatives i la seva sensibilitat artística.
@CobosMika
|

|
Mireia Canals
Graduada en Comunicació Audiovisual per la Universitat Pompeu Fabra (Barcelona) i la Université Sorbonne Nouvelle (París). Després de formar part de l’equip de programació de la sala Zumzeig Cinema, va coordinar projectes de cooperació europea que vinculen art, cultura i educació. Des de 2021, forma part de l’equip de ConArte Internacional.
@conarte_int
|

|
Eva García
Experta en creació artística comunitària i processos de creació artística col·laborativa. És fundadora de transFORMAS, on va desenvolupar projectes locals i internacionals, escènics i multidisciplinaris durant quinze anys. Entre ells, destaca teatroDENTRO: formació i producció artística a presons. La col·laboració amb institucions locals i estatals li va permetre establir una relació entre les micro- i macrodimensions dels projectes comunitaris. Durant deu anys, ha estat directora artística de les Jornades sobre Inclusió Social i Educació en les Arts Escèniques i la Música de l’INAEM (Ministeri de Cultura i Esport). També ha estat comissària del programa municipal Art i Part, de creació artística comunitària als barris. A més, juntament amb l’International Community Art Festival, va coorganitzar la II Escola d’Estiu d’Arts Comunitàries. El Gran Teatre del Liceu li encarrega definir la línia de creació operística comunitària Opera Prima, i forma part de l’equip de La gata perduda (Premi Max 2023 al millor espectacle musical o líric). Actualment, desenvolupa diversos projectes, com ara el projecte europeu On Stage sobre el foment de la formació i inserció laboral d’artistes amb discapacitat, el manifest The Unfinished Human, de Lali Álvarez i la programació comunitària de Dansa Metropolitana.
@comuArt_bcn
|