L’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), mitjançant el Servei de Desenvolupament Empresarial (SDE) i l’Àrea de Públics, organitza “Festivals, cinema & públics”, amb la col·laboració de Catalunya Film Festivals i la Barcelona Film Commission. Es tracta d’una jornada pensada pels festivals de cinema d’arreu del territori per tractar i afrontar els principals reptes i preocupacions del sector i donar pas a un tractament qualitatiu i quantitatiu dels públics que assisteixen als diferents festivals i mostres.
Aquesta jornada es planteja en el marc d’una nova línia de treball encetada entre l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) i Catalunya Film Festivals per sistematitzar el coneixement dels públics dels festivals de cinema a través d’un protocol per mesurar, conèixer i compartir millor els públics dels festivals de cinema i audiovisual.
CONTINGUTS
Davant d’un paisatge de festivals i mostres nombrós i a l’alça, la segmentació, el treball de nínxol i la súper-especificació resulten ser les principals vies d’atracció de públic. Però, n’hi ha prou amb això? El públic és dispers, heterogeni i infidel per naturalesa, entendre’l, mesurar-lo i atraure’l resulta indispensable per a una sostenibilitat saludable del sector. Com són els nostres públics, on són, com tractar-los amb la qualitat i fidelització que exigeixen, com atraure’ls per primera vegada o com mantenir-los, són algunes de les incògnites que se’ns plantegen.
Pensem sovint en programació singular i creativa en comunió amb processos de comunicació i màrqueting com l’essència del tractament de públics. Però novament, se’ns plantegen interrogants, quina pedagogia hem de plantejar-nos al voltant del tractament de les dades? A què es deuen els processos de deslocalització o les hibridacions de formats per part d’alguns festivals? Responen a la recerca d’un nou públic perquè s’ha assolit un sostre d’audiència? Quines dinàmiques es poden establir per compartir públic entre els festivals?
Al llarg de la jornada reflexionarem, dialogarem i intentarem donar resposta a aquestes qüestions.
Sessió adreçada a festivals, mostres, cicles, iniciatives i esdeveniments cinematogràfics i audiovisuals, exhibidors, distribuïdors, programadors, gestors culturals, responsables de públics, màrqueting i comunicació, institucions i associacions professionals.
PROGRAMA
09.30 - 09.45 h Registre d’assistents
09.45 - 10.00 h Benvinguda a càrrec de Sílvia Duran, directora de l’Àrea de Públics de l’ICEC, Edgar Garcia, director de l'Àrea de Desenvolupament Empresarial de l'ICEC, i Carlos R. Ríos, de Catalunya Film Festivals
10.00 - 10.50 h Keynote: Desenvolupament i creació d’audiències en festivals de cinema*, a càrrec de Jodie Wilkinson, Public Engagement Coordinator, Glasgow Film: GFT I Glasgow Film Festivals
*en anglès amb servei de traducció consecutiva
10.50 - 11.40 h Model d’èxit de festival de gran públic. Paisatge global i accions locals, a càrrec Gemma Beltran, Responsable de premsa internacional del Festival de San Sebastián
11.40 - 12.00 h Pausa
12.00 - 12.30 h El desenvolupament d'audiències en l'era digital: les dades en la gestió de públics
culturals a càrrec d'Andreu Garrido, de Teknecultura
12.30 - 14.00 h Un paisatge de públics: diferent programació, diferents públics?
Taula rodona amb Carolina Ciuti | LOOP Barcelona; Carolina López | Animac; Albert Olivas | Temporada Alta; Cristian Pascual | IN-EDIT i Moritz Feed Dog; Carlos R. Ríos | D'A Film Festival i Víctor Sala | SerielizadosFest
Moderació de la jornada a càrrec de Marina Queraltó, experta en comunicació i màrqueting cinematogràfic
PONENTS
Jodie Wilkinson
Coordinadora de públics al Glasgow Film Theatre, centrada en el desenvolupament d'audiències i programes d’accessibilitat dins dels marcs d'igualtat i inclusió. Una de les seves principals línies de treball és el desenvolupament d’estratègies de millors pràctiques en la inclusió i accessibilitat de persones amb problemes auditius i persones amb autisme i demència.
Jodie és vicepresidenta del Teatre Jove de Toonspeak i té un Certificat Internacional d'Aprenentatge Intergeneracional per Universitat de Granada. |
|
Gemma Beltran
Cap de premsa internacional del Festival de Sant Sebastián des de 1999. Va treballar al departament de premsa del Festival de Sitges de 1994 a 1998. Com a publicista ha dut el llançament de Truman, Una pistola en cada mano, V.O.S., Dieta Mediterrània, Ficció, A la ciutat, El millor de mi, entre altres. Llicenciada en Traducció i Interpretació per la UAB, Diploma de Postgrau en Gestió Cultural per la City University i Màster en Direcció de Comunicació per la UPF. |
|
Carolina Ciuti
Historiadora d'art i comissaria. Actualment és Directora Artística del Festival LOOP Barcelona, on també s'encarrega del programa de conferències i del departament editorial. Entre les publicacions que ha editat destaquen I Have a Friend Who Knows Someone Who Bought a Video, Once i Before the name: a book on an itinerant performance project. El 2017 cofunda el col·lectiu artístic crib, on desenvolupa i acompanya projectes híbrids entre arts visuals, performance i teatre. |
|
Carolina López
Llicenciada en Belles Arts per la Universitat de Barcelona i en Cinema d’Animació, actualment dirigeix Xcèntric, el cinema del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, i Animac Lleida, Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya. Ha comissariat exposicions per al CCCB i La Casa Encendida, entre altres. Ha programat regularment per al Festival de Sitges, ArtFutura i Petites Històries del Cinema (MACBA), així com cicles de cinema per a altres festivals, museus i centres d’art. |
|
Albert Olivas
Format en l’àmbit de la filologia, ha treballat en varis projectes vinculats en el periodisme i la comunicació cultural. Com a periodista ha treballat o col·laborat en mitjans com la Cadena SER, Time Out Barcelona, Diari de Girona, RAC1 o COM Ràdio. En la comunicació ha treballat per la Generalitat de Catalunya, en diverses companyies teatrals i, des de l’any 2011 a Bitò (Temporada Alta) dirigint l’àrea de comunicació i públics. |
|
Cristian Pascual
Director del Festival IN-EDIT des de l’any 2007 i del Moritz Feed Dog (nascut el 2015), la seva aproximació ha estat des de la gestió cultural i cinematogràfica, emfatitzant l’ús de la tecnologia en les seves propostes culturals. És soci també de En Silencio (agència de comunicació) i el seu nou repte és un projecte de venda d’entrades per esdeveniments de tercers. |
|
Carlos Rodríguez Ríos
Llicenciat en Ciències de la Informació per la UAB i amb un postgrauen Teoria i Crítica del Teatre per l’Institut del Teatre i en Gestió i Polítiques Culturals per la UB. Actualment és director de Noucinemart (Difusora i distribuïdora cinematogràfica) i del D’A Film Festival Barcelona. Va ser promotor de la difusora cinematogràfica "100.000 retinas", del cicle de cinema CineAmbigú i codirector del Festival de Cinema Asiàtic de Barcelona – BAFF. |
|
Víctor Sala
Llicenciat en Comunicació Audiovisual per la UPF i Màster Universitari en Ficció de Cinema i Televisió per la URL. És cofundador de la revista online sobre sèries Serielizados. I codirigeix el Festival Internacional de Sèries de Barcelona, el Serielizados Fest, que ha portat convidats com David Simon, Dan Harmon, Tony Grisoni o Vince Gilligan. Escriu i parla sobre sèries i cinema a TimeOut Barcelona, a iCat FM, a la Xarxa de Televisions Locals i a Serielizados. |
|
Andreu Garrido
Soci i consultor de Teknecultura, consultora especialitzada en l’anàlisi de dades i el desenvolupament d’estratègies de màrqueting per a públics culturals. Màster en Gestió Cultural per la UB. Actualment, presidint la Junta Directiva de l’Associació de Professionals de la Gestió Cultural de Catalunya. |
MODERADORA
Marina Queraltó
Llicenciada en Periodisme per la UAB, postgrau en Gestió Cultural per la UOC i màster en Direcció de Comunicació per la UPF. Els últims deu anys ha estat Responsable de Comunicació i després de Marketing al Festival de Sitges. Actualment es dedica a la comunicació en el camp de la distribució cinematogràfica i és docent al Màster de Comunicació i al Màster de Cinema de la UOC. |
Amb la col·laboració de
Blog de l'Àrea de Públics