Has oblidat la teva clau?
Contacta
Home > Històric agenda > VI Jornades de Màrqueting Cultural. El nou paradigma cultural. Públics en transformació

Històric agenda SDE/

MATERIALS DE L'ACTIVITAT

Enllaços de Katy Raines
Material Ana Villagordo
Material sessió Genís Roca
Material Sessió Javier Ibacache
Material Sessió Katy Raines

VÍDEOS DE L'ACTIVITAT

2/11/20 · VI Jornades de Màrqueting Cultural · Katy Raines

3/11/20 · VI Jornades de Màrqueting Cultural · Javier Ibacache

4/11/20 · VI Jornades de Màrqueting Cultural · Genís Roca

5/11/20 · VI Jornades de Màrqueting Cultural · Ana Villagordo

6/11/20 · VI Jornades de Màrqueting Cultural · TAULA DE DEBAT

Katy Raines IDIOMA CATALÀ

MÀRQUETING I COMUNICACIÓ

JORNADA

VI Jornades de Màrqueting Cultural. El nou paradigma cultural. Públics en transformació

2 nov 2020, 3 nov 2020, 4 nov 2020, 5 nov 2020, 6 nov 2020 12:00-14:00   EN LÍNIA

 

 

Arriba la VI edició de la Jornades de Màrqueting Cultural, organitzades per l’SDE i l’Àrea de Públics de l’ICEC, que en aquest any excepcional porta per títol «El nou paradigma cultural. Públics en transformació».

 

En un context de pandèmia global, de confinament, de crisi econòmica, del sector cultural a la corda fluixa, se’ns planteja el repte de qüestionar-nos què hem fet fins ara, on som i cap a on anem. L’impacte de la COVID-19 ha comportat un canvi radical en la manera de crear cultura, produir-la, difondre-la i consumir-la. S’obren molts interrogants sobre quina ha de ser la relació, la comunicació i la interacció entre els professionals de la cultura i els públics habituals i els nous públics als quals volen arribar.

 

Les jornades s’emmarquen en tres eixos clau marcats per la situació en què estem immersos: la COVID-19, la digitalització/tecnologia i la sostenibilitat. Comptem amb experts que hem tingut en altres edicions i que reorienten els seus discursos tenint en compte l’actualitat. Les noves litúrgies i comportaments dels públics culturals després de la pandèmia, a càrrec de Katy Raines, sòcia d’Indigo Ltd (Birmingham). Javier Ibacache, cap de la Unitat de Programació i Públics del Ministeri de les Cultures, les Arts i el Patrimoni de Xile, parlarà de la fragmentació dels públics i la hibridació digital i presencial. De la mà de Genís Roca, fundador i president de RocaSalvatella, abordarem la transformació a gran escala i a tots els nivells de què suposa el present i les conseqüències en el futur. Afegim una quarta veu, Ana Villagordo, assessora i creadora de projectes de comunicació i estratègia ambiental creativa, per reforçar l’element sostenible en la producció i el consum cultural. Amb tots ells analitzarem el context i intentarem donar resposta a les preguntes que sorgeixin. 

 

Objectius

 

  • Contextualitzar el moment i la seva incidència en el sector cultural.
  • Observar, analitzar i extreure conclusions dels comportaments del públic.
  • Identificar els recursos disponibles per arribar als públics.
  • Explorar els nous camins que s’obren durant i després de la crisi de la COVID-19 en el sector cultural.

 

Persones destinatàries

 

Professionals del sector cultural i creatiu de les arts escèniques, les arts visuals, el llibre, la música, la cultura digital i el cinema. Col·lectius com ara gestors culturals, responsables de màrqueting, comunicació o públics d’empreses, equipaments, festivals i institucions culturals, així com artistes de qualsevol dels àmbits esmentats.

 

Les jornades tindran lloc del 2 al 6 de novembre en reproducció en continu (streaming) i podreu seguir-les per YouTube. Cada dia, de dilluns a dijous, de 12.00 a 13.30 h, sentirem les exposicions dels ponents i la darrera mitja hora obrirem el xat per plantejar-los preguntes. El divendres, de 12.00 a 14.00 h, recuperem els ponents en una taula de debat, moderada per la periodista Txell Bonet, amb la voluntat de generar converses útils i extreure'n conclusions que esdevinguin un marc de referència per al sector cultural. La darrera mitja hora obrirem també el xat per plantejar-los preguntes.

 

Programa

(per accedir a cada jornada, fes clic a la data)

 

DILLUNS 2 DE NOVEMBRE | 12.00 - 13.30 h   (Servei de traducció simultània aquí)


 

Katy RainesSòcia d'Indigo-Ltd, Birmingham (Regne Unit)

 

 

COVID: després de l'interval

Què voldrà el públic de les organitzacions culturals després de la crisi de la COVID-19? Li ve de gust tornar a esdeveniments i espais en directe? I consumir cultura en línia? «COVID: després de l’interval»és actualment l’estudi més gran sobre les actituds del públic envers la cultura durant/després de la COVID, i intentarà respondre aquestes preguntes.

Katy Raines, especialista britànica en màrqueting d’arts i autora de l’estudi, explicarà què signifiquen les conclusions per als diferents tipus de públics i explorarà com haurien de planejar la reobertura les organitzacions culturals i idear nous formats de contingut cultural per tal de ser rellevants per al seu públic ara i en el futur.

 

DIMARTS 3 DE NOVEMBRE | 12.00 - 13.30 h   


 

Javier Ibacache. Crític i programador d'arts escèniques. Gestor cultural en projectes de desenvolupament de públics. (Xile)

 

Públics fragmentats

La pandèmia de la COVID-19 ha desestabilitzat un rang ampli de certeses i estratègies. Una d’elles ha estat la tasca de gestió i desenvolupament de públics. La conversa que fins al març de 2020 es mantenia sobre aquest camp necessita repensar-se mentre les organitzacions culturals es bolquen en l’ecosistema digital amb l’expectativa de mantenir el vincle amb els seus espectadors.

Les projeccions assenyalen que l’escenari es mantindrà en els pròxims dos anys, mentre continuïn els rebrots de contagis i no es disposi d’una vacuna per a tota la població. Si és així, els interrogants actuals seran part d’un futur híbrid en què la participació presencial, la interacció virtual i el consum digital modelaran en graus diferents les pràctiques culturals de les persones i les seves relacions amb els diversos agents i espais artístics. Quines estratègies cal articular amb aquest teló de fons? 

 

DIMECRES 4 DE NOVEMBRE | 12.00 - 13.30 h   


 

Genís Roca. Fundador i president de RocaSalvatella

 

Societat en transformació. Negocis en transformació. Públics en transformació

Els reptes del màrqueting en el sector cultural i la gestió dels seus públics no són gaire diferents del que està passant en altres indústries. Entendre les principals tendències en gran consum, retail, automoció o indústria poden ser útils per diagnosticar situacions i avaluar opcions. En el còctel de solucions es parla molt de desintermediació, personalització o escalabilitat, però el que estem aprenent en altres sectors és que res de tot això no és possible només a còpia de reconsiderar processos, fer servir noves eines o més digitalització, sinó que exigirà reconsiderar el model de negoci i també el tipus d'organització.


 

DIJOUS 5 DE NOVEMBRE | 12.00 - 13.30 h  


 

Ana Villagordo. Consultora en projectes de comunicació ambiental, estratègia creativa i consum conscient

 

 

 

En el fons i en la forma: la cultura i la millora del món

Vivim moments difícils, una onada de canvis. Una quotidianitat distòpica que no finalitza en acabar el capítol o la pel·lícula, o la partida al videojoc. Ens hem adonat que som vulnerables, que la tecnologia i la ciència ens ajuden, però que no ho són tot ni poden fer-ho tot. En aquest context, quin és el paper de la cultura? No em refereixo a si la cultura és segura ara -que ho és-, sinó a com ha de ser la cultura per ser segura sempre. Segura per oferir opcions que ens permetin sentir-nos vives sense patir sobre l'impacte ambiental de cada obra que veiem o festival al qual anem. Pot ser sostenible la cultura? Pot ser justa? I equitativa?

La resposta és que sí.

 

DIVENDRES 6 DE NOVEMBRE | 12.00 - 14.00 h   (Servei de traducció simultània aquí)

 


 

TAULA DE DEBAT  amb Katy Raines, Javier Ibacache, Genís Roca i Ana Villagordo.

Modera Txell Bonet, periodista

 

El nou paradigma cultural. Públics en transformació

Quatre mirades diferents i plurals per afrontar un debat constructiu en aquests moments de transformació. Estem davant d’una revolució que afecta també l’ecosistema cultural. La suma de les aportacions dels ponents, el debat que es generi i la participació del públic, aportaran noves lectures per afrontar el present i el futur de la cultura.

 

 

PONENTS

 

 

 

 

Katy Raines

 

Katy Raines (sòcia fundadora d’Indigo) és considerada una de les consultores líders del Regne Unit en màrqueting basat en dades per a organitzacions culturals i, com a tal, ha desenvolupat i dirigit programes de recerca i implementació per a organitzacions grans i mitjanes a tot el Regne Unit i a Europa. Té un interès particular per la gestió de la relació amb els clients (CRM), inclosos els sistemes, i la segmentació, i per l’ús de dades per efectuar canvis i impulsar un enfocament centrat en el públic per a qualsevol organització cultural.

Durant la crisi de la COVID-19, ha desenvolupat i dut a terme l’enquesta gratuïta més gran sobre les actituds de les persones assistents a esdeveniments culturals respecte del fet de tornar a assistir-hi —després de l’interval— treballant amb més de 500 organitzacions i captant respostes de més de 250.000 persones assistents.

 

 

Javier Ibacache

 

Crític i programador d’arts escèniques. Gestor cultural especialitzat en projectes de desenvolupament de públics. Periodista i llicenciat en Comunicació Social per la Universitat de Xile. Va ser impulsor del programa Escola d’Espectadors a Xile (2006-2011) i director de programació i audiències del Centre Gabriela Mistral (GAM, 2010-2016). És docent de postgrau en programes de gestió cultural i formació de públics. Des del 2018 és cap de la Unitat de Programació i Públics del Ministeri de les Cultures, les Arts i el Patrimoni de Xile. A més, és director de l’edició per a Llatinoamèrica de la revista Conectando Audiencias i productor executiu del programa Ciencias + Artes + Audiencias.

 

 

Genís Roca

 

Especialista en processos de transformació empresarial i cultura digital, és fundador i president d’una empresa de consultoria amb activitat en diferents països. Arqueòleg de formació, és membre de juntes i consells assessors tant de l’Administració com del tercer sector i el món privat, i té activitat continuada en universitats i diferents mitjans de comunicació.

 

 

 

 

 

 

Ana Villagordo

 

És mare, ambientòloga de formació, activista domèstica, feminista i amant de l’art i del bon disseny. Més enllà de ser professora de disseny sostenible a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i a BAU, Centre Universitari de Disseny de Barcelona, assessora i elabora projectes de comunicació i estratègia ambiental creativa amb entitats públiques i privades. Prèviament a ser professional freelance, va treballar dotze anys com a consultora ambiental a l’Estudi Ramon Folch i Associats, SL, una consultoria d’estratègia de prestigi on va poder treballar de manera transdisciplinària amb arquitectes, enginyers, periodistes, biòlegs i museògrafs. En la seva trajectòria professional, també destaca la participació en les revistes Opcions.org i Sostenible.cat, de les quals va ser directora de continguts i cap de redacció, respectivament (i amb les quals continua col·laborant). Fa més de deu anys que escriu i dinamitza Quincalla, un blog centrat en disseny social i sostenible i en la cerca d’alternatives de consum i formes de vida més responsables i saludables.

MODERA

Txell Bonet

 

Periodista i activista cultural, llicenciada en Comunicació Audiovisual. Treballa en reportatges, documentals (Arte-C33-La2), i premsa escrita. Des dels 19 anys col·labora, presenta i dirigeix programes de ràdio (Catalunya Ràdio, iCat, Rac1). Ha estat responsable d’un espai d'exposicions i concerts, ha fet performances amb els seus poemes i amb Victòria Szpunberg van crear una peça interpretada al Teatre Lliure.

 

Passatge de Banca, 1-3
08002 Barcelona
T +34 93 556 51 99
F +34 93 316 28 43
Crèdits: Programació web  |  Disseny
{text_loading}
Comprovant l'usuari...
Enviant les dades...
Has oblidat la teva clau?