Mòdul jurídic i fiscal 2 | La IA a judici: claus jurisprudencials sobre l’ús de continguts protegits

FORMACIÓ EN LÍNIA
0 (0 Valoracions)
9 PERSONES INSCRITES
INSCRIURE'M
Estás inscrito a 0 cursos online, el máximo posible
de tu plan formativo. En cuanto realices 1 de los 0, podrás
apuntarte a este curso.
Estás inscrito a 0 cursos presenciales, el máximo posible
de tu plan formativo. En cuanto finalices 1 de los 0, podrás
apuntarte a este curso.
    TERMINI D'INSCRIPCIÓ
  • Comença: 9/02/2026 - 09:00h
    Finalitza: 25/03/2026 - 09:30h

DADES DE LA FORMACIÓ
Espai: Formació en línia
Durada: 2 HORES 30 MINUTS
Temàtica: GESTIÓ CULTURAL
Material: 1
Nivell: Bàsic
Persones inscrites: 9

PERSONES INSCRITES

Tens algun dubte o pregunta? Escriu-nos sde.icec@gencat.cat

INTRODUCCIÓ

Reprenem la línia de continguts del mòdul jurídic i fiscal per tractar temes d’aquest àmbit relacionats amb el sector cultural. Aquest semestre es programaran dues sessions en línia, Directiva DAMUD: sis anys després. Què ha canviat per a autors i artistes? i La IA a Judici: claus jurisprudencials sobre l’ús de continguts protegits, els objectius de les quals són, d’una banda, actualitzar temes jurídics i fiscals rellevants per al sector cultural i, de l’altra, donar eines i recursos útils per a l’activitat diària dels i les professionals del sector cultural que necessiten aprofundir en certs aspectes jurídics i fiscals dins dels seus àmbits d’actuació.

El format de les sessions presentarà una orientació eminentment pràctica, en les quals els assistents podran aclarir dubtes o adquirir nous coneixements sobre els temes que es tractaran i es posarà un èmfasi especial en el sector cultural.

Les dues sessions seran moderades per Patricia Riera Barsallo, advocada col·legiada de l’Il·lustre Col·legi de l’Advocació de Barcelona (ICAB) especialitzada en drets d’autor.

DESCRIPCIÓ

Des del 2022, la irrupció massiva de la intel·ligència artificial ha plantejat nombrosos interrogants jurídics. En aquesta sessió, ens centrarem específicament en les decisions judicials —dictades i pendents d’arreu del món— que estan definint els límits de l’ús que les empreses tecnològiques fan de continguts protegits per drets d’autor (llibres, fonogrames, obres audiovisuals, obres plàstiques) en el procés d’entrenament dels seus models d’IA.

Amb Miquel Vallès, advocat especialitzat en drets d'autor i propietat intel·lectual, analitzarem la jurisprudència dels Estats Units, de la Unió Europea i d’altres jurisdiccions amb casos rellevants (com la Xina i Brasil) per identificar les pautes interpretatives, els límits i els criteris que estan aplicant els tribunals a escala internacional.

A partir d’aquestes línies jurisprudencials, explorarem quines estratègies poden adoptar els sectors artístics i culturals per protegir les seves obres davant d’usos no autoritzats o discriminats per part de les empreses desenvolupadores de tecnologies d’IA.

L’objectiu principal de la sessió és comprendre el contingut i les claus de les decisions més significatives en litigis que enfronten els titulars de drets d'autor amb les empreses tecnològiques que desenvolupen sistemes d’IA generativa.

La sessió s’adreça a professionals i organismes del sector audiovisual, musical, de les arts escèniques, arts visuals i del llibre, així com a advocats especialitzats i a les associacions representatives d’aquests col·lectius.

Temes a tractar

1. Context jurídic internacional: breu introducció al marc legal dels Estats Units i de la Unió Europea sobre l’ús de continguts culturals per part d’empreses d’IA.

2. Claus de les principals decisions judicials:

Estats Units

  • Cas Anthropic
  • Cas Thomson Reuters vs. Ross Intelligence
  • Cas Getty Images vs. Stability AI

Unió Europea

  • Cas Meta vs. Federazione Italiana Editori i Società Italiana degli Autori ed Editori
  • Cas Gema vs OpenAI
  • Cas LAION (Alemanya)

Xina

  • Cas Ultraman
  • Cas Lin XX

Brasil

  • Cas ECAD

 

 

 

 

 

 

 

COMPARTEIX-HO A:

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Correo